La Caputxeta vermella

Una experiència de Carme Aymerich realitzada a l'escola Rocafonda de Mataró

Carme Aymerich, mestra de l'escola Rocafonda de Mataró, ens ha fet arribar dues versions excel·lents del conte La Caputxeta vermella, fetes amb nens i nenes de 4 anys:


LA  CAPUTXETA  VERMELLA

ESCOLA ROCAFONDA

CLASSE DE LA LLUNA (4 ANYS)

P4170097_preview

Veure conte il·lustrat

 

 

 

UN   DIA  LA   SEVA  .................   LI  VA  DIR ...

P4210162_preview

Veure conte il·lustrat

 

Carme Aymerich té un perfil professional polifacètic, que va des de la seva formació en llengües clàssiques fins a mantenir una estreta relació amb el món dels números que l'ha dut a presidir la federació de les associacions catalanes de professors de matemàtiques. A més a més, s'ha especialitzat en educació infantil i treballa en el camp de la pedagogia sistemàtica.

És des d'aquesta última perspectiva, i en el marc d'una llicència d'estudis del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, que ha dut a terme tallers d'il·lustració de contes clàssics amb llenguatge simbòlic. Els objectius d'aquests tallers els explica la mateixa Carme:

“Tot contingut pot treballar-se millor si compta amb un bon conte com a
introductor o conclusió.”
Si estem d’acord amb aquest enunciat per què no plantejar-nos aquesta
possibilitat amb els continguts de mates.

A Educació Infantil treballem el volum i el moviment en cadascuna de les
accions motrius que plantegem als nostres alumnes, de la mateixa forma també
treballem la geometria i el símbol en cadascuna de les accions plàstiques. El
procés d’il·lustració d’un conte reuneix un munt de continguts que han d’anar-se
treballant per tal d’aconseguir una il·lustració intel·ligible.

Quan demanem als nens i nenes que dibuixin o pintin el que més els ha
interessat d’un conte els estem demanant que sintetitzin, que triïn traç i color
per a simbolitzar-lo i ells generalment s’emocionen en pintar però un cop han
acabat perden l’interès i poc temps després no poden recordar què és el que
havien dibuixat. Més sovint encara, nosaltres no sabem llegir el seu dibuix, o sí,
gràcies a l’experiència que hem anat acumulant.

En el treball d’il·lustració proposat es tractaria que els nens i nenes fessin un
esforç per fer una il·lustració simbolitzadora acurada de forma que qualsevol
que llegeixi les seves imatges sigui capaç de reconèixer els personatges
plàstics que ells han creat.

Els contes populars formen part dels continguts a treballar al llarg de l’educació
infantil i els inicis de la primària. Ens donen un referent comú que connecta les
vivències de casa amb les de l’escola. Els nens arriben de casa coneixent
contes com “La caputxeta vermella” o “Els tres porquets” i descobreixen amb
plaer que a l’escola també li expliquen el conte que tant els agrada que els
expliqui l’àvia o el pare i a més a més els expliquem gairebé fil per randa.
Tenim guanyat el coneixement previ del conte per a la major part dels alumnes,
per aquells qui el referent cultural és diferent tenim a favor la col·laboració de la
resta de companys de forma que l’expliquem i el representem amb majors
recursos i amb més motivació.

Els contes il·lustrats inclosos en aquest apartat són un exemple dels resultats que es poden obtenir amb aquest plantejament.


En aquests vídeos realitzats per la mateixa Carme es pot apreciar el mètode de treball seguit per il·lustrar simbòlicament la Caputxeta, alhora que podem seguir les explicacions dels nens i nenes que comenten la seva feina






Experiència al CEIP Joan XXIII d'Els Hostalets de Balenyà

El CEIP Joan XXIII d’Els Hostalets de Balenyà ha dut a terme, durant el curs 2008-2009, un treball interdisciplinar al voltant del conte clàssic La Caputxeta vermella. A través de diversos tallers (teatre, dansa, música, art, emocions, escenografia) es va anar preparant una representació pública del conte on es sintetitzen i s’integren tots els aprenentatges dels tallers.




El conjunt del procés ha estat gravat en vídeo i del DVD editat sota el títol. “CEIP Joan XXIII. L’educació artística al cicle inicial”. D’aquest DVD en reproduïm diversos extractes, començant per la representació del conte i detallant a continuació aspectes de cadascun dels tallers realitzats sota la direcció de mestres de l'escola.


Taller de teatre a càrrec de Silvia Rodríguez
Es va fer l'adaptació del conte
 




Taller de dansa conduït per Fina Solà
Es treballa la dansa Farkas Jatec (Hongria)
 




Al Taller de música dirigit per Ester Baucells s'escolta una serenata de Bughici
 




Maria Romero treballa sobre l'obra de Joan Miró en el seu Taller d'art




Joan Enric Giménez (mestre i director del centre) dirigeix el Taller d'emocions treballant sobre  la por




El bosc i la casa de l'àvia es construeixen al Taller d'escenografia que dirigeix Sílvia Palau