El dibuix com a eina d'aprenentatge

A més de servir per imaginar i explicar històries, el dibuix també ens pot servir per aprendre, per recordar coses i per provar idees noves. I és per això que Una mà de contes ha col·laborat amb l'exposició "Traç. El dibuix com a eina de coneixement", organitzada pel Centre d'Art Santa Mònica i el Centre Artístic de Sant Lluc i comissariada pel dissenyador Oscar Guayabero
 
A part d'exposar els dibuixos originals i els esbossos que l’Arnal Ballester va realitzar per il·lustrar un dels capítols del programa, vam organitzar un taller de dibuix en què van participar diverses diferents escoles de Barcelona. El taller formava part d'una proposta combinada de visita i tallers realitzada per l'entitat educativa Experimentem amb l'Art.
 
Aquí podeu veure una selecció de contes relacionats amb l'exposició i els dibuixos dels tallers que van realitzar els alumnes de les escoles Drassanes, Santa Anna, Sant Josep i Arenal. Contes i dibuixos són aquí presentats seguint les mateixes pautes de l'exposició. Que us ho passeu bé!

Cexpo

 Esbossos de l'Arnal Ballester i projecció de Els quatre músics el dia de la inauguració de l'exposició


DIBUIXAR PER APRENDRE: quan el dibuix genera coneixement

Aprendre

1 L’enigma de la Esfinx: aquest conte gira al voltant d'un enigma que es descobrirá finalment amb un dibuix. Serà la millor manera d'entendre la resposta al repte de l'Esfinx

2 La gavina avorrida: en aquest conte gairebé tots els motius que apareixen són simètrics. Si els doblegues per la meitat les dues parts són iguals. Podria ser una bona manera d'iniciar-se en la geometria.

3 Dibuix de la Noa: per dibuixar el full la Noa ha de fixar-se molt bé en la seva forma i mentre ho fa aprèn com és un full.


DIBUIXAR PER PROVAR: quan el dibuix és part d'una recerca

Provar

1 Tinc corda: en el conte Tinc Corda podeu comprovar la de coses que es poden dibuixar amb una corda a terra.

2 Dibuix de Juanjo: sembla que Juanjo intenta dibuixar un pastís, però no està molt clar encara.

3 El llum: en el conte El llum, el dibuixant utilitza primer un llapis blau i, si li queda bé, el repassa amb llapis negre.


DIBUIXAR PER RECORDAR: quan el dibuix és memòria

Recordar

 1 Dibuix de l’Albert : sembla que l'Albert ha dibuixat el retrat d'algú que recordava. Al principi li ha costat trobar el color del fons però es veu que tenia molt clar que havia de començar pel cos abans de dibuixar el cap i els cabells, i acabar per la cara i el color de la pell.

2 El meu veí es molt sospitos: A la protagonista d'aquest conte li regalen un diari. En ell anirà anotant i dibuixant coses que li criden l'atenció.

3 La Ventafocs: mentre avança la història, el dibuixant d'aquest conte anirà anotant les característiques de la sabata de la Ventafocs. Fins i tot el número de pantone per no oblidar-se dels colors.


DIBUIXAR PER EXPLICAR: quan el dibuix és una eina de comunicació

Explicar

1 El secret de la capsa de sabates: un dibuix amagat dins d'una sabata, li servirà al protagonista d'aquesta història per construir una càmara. Només haura de seguir les instruccions que s'indiquen.

2 Dibuix de la Charlotte: la Charlotte ens indica en tres passos com cuinar un ou ferrat.

3 El llorer de la Laura: gràcies al mapa de Itàlia podrem saber el recorregut que farà la Laura després d'esdevenir una esportista.

 

DIBUIXA UN STORYBOARD, imagina una història

   Un storyboard o guió gràfic serveix per per fer-nos una idea de com organitzarem una història pensada per a un còmic, una pel·lícula o un programa de televisió. És important saber dibuixar -encara que sigui amb el teu propi estil- per poder fer un bon storyboard i fer-te una idea de com quedarà, el que has de fer en cada moment i, si treballes en equip, perquè tothom pugui orientar-se.

   Aquí tens tres exemples magnífics de tres contes: El llum, dibuixat per Max, El Pere sense por, de Martí Guixé i La Rinxols d'or del Toni Benages. Veuràs que en algun cas hi sobren o falten escenes, si ho compares amb el capítol del programa.


Juntos


TALLER DE DIBUIX: provar, recordar, explicar, entendre

Aquests dibuixos han estat realitzats dins del Taller de dibuix d'Una mà de contes per a l'exposició "Traç, el dibuix com a eina de coneixement", al Centre d'Art Santa Mònica, entre el mes d'octubre de l'any 2014 i el de gener de 2015. Hi han participat alumnes de les escoles Drassanes, Santa Anna, Sant Josep, Xiprers i Arenal de Llevant, de Barcelona.


Referencias


Si, com ens suggereix l'exposició, entenem el dibuix com a eina de coneixement, l'interessant dels tallers d'Una mà de contes no és només el dibuix final, sinó que, a més, podem veure, com si fos una pel·lícula, com cadascú ho ha anat fent, per on ha començat i per on ha acabat, què necessita fer en primer lloc per poder continuar i en quin moment decideix que el dibuix ja està complet.


PER PROVAR cal arriscar-se en un primer traç i deixar-se portar pel següent i, com en una aventura, veure fins a on arribem.


 ESCOLA DRASSANES


Provavar-dra-omar-

 OMAR  /  NOHA  /  MOHAMED


Provar-drass-raul-

 RAUL  / OTO  /  JUANJO


 PER RECORDAR ens guiem a través de trossos separats, de vegades desordenats i que, com en un trencaclosques, anem enganxant, completant la imatge que guardem a la memòria. I comencem a poc a poc, com si ens anéssim guiant amb les mans en la foscor.


ESCOLA SANTA ANNA


Recordar-sa-maria-

 MARIA  /  ARNAU  /  GABRIEL


Recordar-sa-guim-

 GUIM   /   ADA   /   MAIA


Recordar-sa-lola-

 LOLA  /  ARNAU  /  BRUNA


Recordar-sa-arantxa-

 ARANTXA  /  LAIA  /  ROGER


 ESCOLA SANT JOSEP


Recordar-sj-nuria

 NURIA  /  ANDREU  /  JONATHAN


Recordar-sj-frank

 FRANK  /  LILI  /  JOSEP ANGEL


Recordar-sj-joel

 JOEL  /  XIANG  /  ALBERT


Recordar-sj-pura

 PURA  /  ADRI  /  ONA


Recordar-sj-lluc-

 LLUC  /  MERCÉ  /  MIQUEL


Recordar-sj-ariadna-

 ARIADNA  /  JOEL  /  LOIRA


Recordar-sj-vinyet-

 VINYET  /  ORIOL  /  ANDREA


Recordar-sj-abril-

 ABRIL  /  CARLES  /  JULIA


Recordar-sj-daniel-

 DANIEL  /  VICTORIA  /  JORDI


 ESCOLA XIPRERS


Recordar-xipre-alex

 ALEX  /  DECLAN  / LEO


Recordar-xipre-sam-

 SAM  /  TEO


PER EXPLICAR hem d'imaginar a una altra persona veient el nostre dibuix i entenent el que nosaltres li volem comunicar. Hem de procedir a poc a poc, ser clars i ordenar bé les idees.


 ESCOLA DRASSANES


Explicar-dras-sense-


Explicar-dras-mahnoor-

 MAHNOOR  /  JECELYN  /  KAWAAR


Explicar-drass-usman

 USMAN  /  SARA  /  NURIA


Explicar-drass-yasin-


PER ENTENDRE convertim el dibuix en un petit teatre on representem una cosa que volem comprendre: el mirem, li donem voltes, l'observem amb detall... I dibuixar significa que el comprenem, que sabem com funciona, quina forma té, per què és com és ...


 ESCOLA ARENAL


Entendre-arenal-emely

 EMELY  /  ALISON  /  JIAKAN


Entendre-arenal-adria-

 ADRIA  /  EMELY  /  NOA


Entendre-arenal-xavi-

 XAVI  /  SAADA  /  ARIADNA


Entendre-arenal-max

 MAX  /  ARNAU  /  KARINA


Entendre-arenal-jan-

 JAN  /  ANA  /  ERIC


Entendre-arenal-adria

 ADRIA   /   RAFI   /   BIEL


Entendre-arenallukas

 LUKAS   /   IRENE   /   MARIA


Entendre-arenal-vega

VEGA   /   SARA   /   MARIO 


Entendre-arenal-feita-

 FEITA  /  LUCA   /   AINA


Entendre-arenal-ariadna-

 ARIADNA   /   NEREA   /   NOA


Entendre-arenal-alex-

 ALEX   /   HUGO   /   CRISTINA


Entendre-arenal-gael_gran